De dampen van verbrand PVC vormen een levensbedreigend giftige verzameling van gassen.
De met sterretjes gemaakte rookbommen zijn daarom in alle toonaarden af te raden.
Een van de giftigste stoffen die de mens kan maken , dioxine en zoutzuurdampen maken deel uit van deze
killerverzameling die ook nog synergetisch is (de verbrandings-/ontledingsgassen zijn gezamelijk nog giftiger dan afzonderlijk opgeteld verwacht zou worden)
Er zijn weinig andere kunststoffen die zulke gevaarlijke verbrandingsgassen opleveren.
In de vuilverbranding zou streng gecheckt moeten worden op PVC, zodat dat NIET de verbrandingsoven in gaat.
PVC is overigens een hele goede kunststof die een vrijwel onbeperkte levensduur heeft.
Bij het inzamelen van plastic, wat steeds meer gemeentes invoeren kan het echter goed verwerkt worden, alle thermoplasten worden dan gesmolten, gezuiverd en herverwerkt.
Omdat kunststof kozijnen allen van PVC gemaakt zijn,
is een brand in een woning met kunststofkozijnen een belangrijk extra risico.
Daar zou meer aandacht aan gegeven moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Bij de verbranding van PVC komen stoffen vrij (dioxines) en zoutzuurdampen die schadelijk zijn voor de gezondheid en die het erfelijk materiaal beschadigen. Het is dan ook verboden pvc te verbranden.
14 jaar geleden
Ja de dampen zijn zeer schadelijk. Dus gewoon afvoeren naar de stort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja want er zitten giftige stoffen in die een bedreiging vormen tegen je longen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor je longen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die zijn ZEER giftig... Ga daar niet doorheen lopen of stook dat spul zelf nooit op... Het is carcinogeen en het stapelt in het lichaam en blijft er heel lang inzitten in het lichaam, wees hier erg voorzichtig mee... ZEER gevaarlijk...