waarom heet een anti-aanbak laag bij een koekenpan anti-aanbak laag ipv anti-verbrand laag?

Je bakt immers het vlees aan, maar wilt het niet verbranden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Omdat het niet gaat om verbranden van het vlees, maar om aanbakken van het vlees aan de pan. Waardoor die pan heel moeilijk meer schoon te krijgen is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat het niet gaat om het voorkomen van het verbranden van vlees, is misschien een duidelijker omschrijving. En het gaat dus ook om het voorkomen van het aanbakken aan de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt nogal logisch, alvast +1 daarvoor.

Andere antwoorden (5)

Wat je wilt is wat anders. De laag voorkomt geen verbranding. Integendeel als je pan te heet maakt dan verbrandt de teflonlaag zelf ook.
AWM
14 jaar geleden
Omdat het simpelweg géén anti-verbrandlaag is! Want reken maar dat mensen ook in zo'n pan iets kunnen laten aanbranden.

Beter was geweest; anti-aanplaklaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aanbakken betekent dat de etenswaren aan de pan vastgebakken zitten, en dat leidt tot verbranding als het bakken lang doorgaat.
dus is het logisch dat een teflonlaag die bedoeld is om dat effect tegen te gaan, een anti aanbaklaag heet.

overigens: je bakt het vlees niet aan, je braadt het aan.
itsme
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Vlees kun je zeker bakken als het kort moet zoals biefstuk.
Biefstuk schroei je eerst dicht en dat gaat op hoge temperatuur. In feite bak je het dus aan.
Je wilt niet dat het vlees aan de bodem 'aanbakt'. Het moet dus bij het bakken los van de bodem blijven en daar zorgt de anti-aanbak laag voor. Het hoeft ook niet persee te verbranden als het aanbakt, want je kunt het altijd nog losmaken van de bodem. De resten die overblijven blijven echter wel branden en verbranden zo. Maar je vlees hoeft niet te verbranden, dit kun je eruit halen, een andere pan nemen, of de pan eerst schoonmaken. Daarvoor is dus de anti-aanbakpan in het leven geroepen.
amc
14 jaar geleden
Je kan er nog echt wel mee verbranden. Maar dat zit dan niet meer vast aan de pan.
Er was een meneer die poly-tetra-fluor-etheen wist te hechten aan alu-pannen. Hij kreeg een dikke baan bij Tefal en toen was er Teflon, de anti-aanbaklaag.