Hangt ervan af wat voor Drukverband! Is het voor een verwonding met bloed? Dus een wonddrukverband. Of is het bij bijvoorbeeld een drukverband bij een kneuzing/verstuiking? Als je een drukverband met vette watten aanlegt bij een kneuzing of een verstuiking krijg je behalve druk ook warmte en dat wil je in het begin bij zo''n drukverband nu juist NIET hebben. Je moet soms juist lang koelen om de zwelling tegen te gaan! Dan is het beter om synthetische watten te gebruiken eventueel met een coldpack erin voor de koeling in de acute fase. Is het een wonddrukverband dan maakt het niet zo veel uit alleen de manier van aanleggen verschilt dan. Kijk maar eens bij de afdeling EHBO of ga eens langs bij een sportmasseur die kunnen je haarfijn uitleggen en laten zien wat het verschil is en waarvoor het dient.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De watten zorgen voor de druk op de wond. Door de druk op de wond is er minder bloedverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een drukverband met vette watten geeft een dubbele werking. De vette watten heeft geen absorberende werking en laat bij goede plaatsing geen vocht door.
Het drukverband oefent druk uit op de vette watten en de wond waardoor de vette watten de wond afsluit en doorlekken wordt voorkomen.
Tegenwoordig worden trouwens vaker synthetische watten gebruikt, die hebben dezelfde werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vette watten nemen geen vocht op en kun je soepel in alle richtingen gebruiken. Daarom uitstekend geschikt voor een drukverband.
Tijdens het zwachtelen zijn ze sterk en veerkrachtig!
En omdat ze geen vocht opnemen een perfecte "afdekking".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus , de bescherming van de huid!